Montrealin kaupunkipyörä Bixi

Montrealissa voi vuokrata kaupunkipyöriä käyttöönsä (BIXI). Pyörän vuokrauksen ja hinnaston käyttöehdot tuntuivat aluksi erittäin vaikeilta käsittää. Sunnuntaina kuitenkin vuokrasin kaupunkipyörän itselleni 72 tunniksi eli kolmeksi päiväksi ja hinta oli 15 dollaria. Edellisen perusteella voisi ymmärtää, että saisin pitää pyörän itselläni koko tämän kolmen päivän ajan, mutta näin ei kuitenkaan ole. Jos ei halua maksaa lisämaksua, tarvitsee pyörä palauttaa johonkin kaupungin useista vuokrauspisteistä puolen tunnin sisällä sen käyttöönotosta. Vuokrauspisteitä on Montrealissa yhteensä 400 ja niitä löytyykin melkeinpä ainakin joka toisen kadun kulmasssa, joten pyörän vuokraaminen ja palauttaminen on melko kätevää.


Montrealin kaupungin vuokrapyörä Bixi. Kolme vaihdetta ja käsijarrut.

Pyörän vuokrauspisteessä on telinepaikat noin 20-30 pyörälle. Jokainen pyörä on sähköisesti lukittuina omassa telinepaikassaan. Pyörän vuokraus sujuu automaatin avulla. Syötin automaattiin oman luottokorttini ja valitsin haluanko vuokrata pyörän 24 tai 72 tunniksi. Varauksen tehtyäni sain automaatista numerokoodin (alla kuva), ja sitten siirryin haluamani pyörän luo ja näppäilin koodin telineeseen, jossa pyörä oli. Sähkölukitus aukesi ja sain pyörän käyttööni. Kun palautin pyörän, työnsin sen vapaaseen telinepaikkaan siten, että sähkölukitus lukitsi pyörän telineeseen. Kahden minuutin odotuksen jälkeen sain jälleen ottaa pyörän puoleksi tunniksi käyttööni. Joka kerta, kun otin pyörän uudelleen käyttöön, menin automaatille ja työnsin luottokorttini automaattiin ja automaatti tulosti minulle uuden numerokoodin. Automaattiin ei tarvinnut missään vaiheessa painaa luottokortin pin-koodia. Työnsin vain luottokortin koneen sisään ja vedin ulos.


Bixin numerokoodi, jolla pyörän sähköinen lukitus aukeaa.
Ainoastaan numerot 1, 2 ja 3 ovat käytössä.

Pyörän vuokrauksessa voi kuitenkin tapahtua kaksi pientä ongelmaa: 1. Vuokrauspisteessä ei ole enää pyöriä jäljellä, jolloin ei voi vuokrata pyörään ja 2. Vuokrauspiste on täynnä eli kaikki telinepaikat ovat täytetty pyörillä, jolloin pyörää ei voi palauttaa. Molemmissa tapauksissa on siirryttävä seuraavaan lähimpään vuokrauspisteeseen tai odotettava, että joku palauttaa tai vuokraa pyörän. Itselleni sattui ainoastaan kerran niin, että vuokrauspisteessä oli vain yksi pyörä, mutta se onneksi riitti ;) Vuokrauspisteen telinepaikoissa on myös mahdollista painaa huoltonappia, jos käytössä ollut pyörä on ollut viallinen esim. tyhjä pyörän kumi.

Toimivuuden arviointi

Kaupunkipyörän vuokraus sujui mielestäni hyvin ja pyöräkin kulki moitteettomasti. Epäilykset puolen tunnin käyttöoikeudesta vaihtuivat ymmärrykseen ja sen tosiasian myöntämiseen, että pyörät on tarkoitettu paikasta toiseen siirtymiseen ja siihen on tyytyminen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että 40-45 minuutin käyttöoikeusaika olisi parempi. Tällöin olisi rennompi polkea, kun ei tarvitsisi kelloa koko ajan tarkkailla.

Mitä pyörään tulee niin se on melko raskas. Luulisi, että kevyempiäkin pyöriä olisi voinut vuokrapyörinä käyttää. Toisaalta painava ja vankka runkoinen pyörä kestää siihen kohdistuvat kolhut. Metallisen etukorin olisi kyllä mielestäni voinut jättää pois, edes vaikka joka toisesta pyörästä.


Montrealin yöpyöräilutapahtuma pe 30.5.2014

Vuokrapyörien taloudellinen kannattavuus

Tässä yhteydessä on todettava, ettei Montrealin vuokrapyörien taloudellinen tilanne kovin ruusuinen ole. Tammikuussa 2014 uutisoitiin, että pyöristä vastaava yksityinen yhtiö on tehnyt konkurssi-ilmoituksen. Pyörät saatiin kuitenkin kesäksi 2014 käyttöön, kun Montrealin kaupunki otti pyörien vuokrauksen vastuulleen. Satojen vuokrauspisteiden asentaminen kaupunkikuvaa, pyörien huolto ja niiden kuljettaminen paikasta toiseen siten, että vuokrauspisteillä ainakin johonkin aikaan päivästä on pyöriä saatavilla vaatii työvoimaa - palkallista sellaista.

Olen kauan kauan sitten ajanut aikaisemmin Helsingin kaupungin vuokrapyörällä. Vuokraussysteemi oli vain sen verran huono, että pyörät siirtyivät joko täysin yksityiseen omistuskäyttöön tai Itämeren pohjaan. Kuka nykypäivänä vuokraisi kahden euron panttia vastaan pyörän? Huomasin kuitenkin ilokseni, että Helsingissä on alettu lämmetä Bixi-idealle. Toivotaan, että vuokrapyörät saataisiin jälleen Helsingin katukuvaan kesällä 2015. Lisäksi peräänkuulutan, että Helsingin viisaat päättäjät saisivat pyöriin aikaiseksi ainakin sen 40 minuutin käyttöoikeusajan!

Kuolematon pyöräilykypärä

Ai niin pyöräilykypärän käytöstä on Suomen mediassa ollut jonkin verran juttua. Täytyy kyllä myöntää, että itsekin olen ehkä kasvanut sellaisessa "Pyöräilessäsi ilman kypärää kuolet" henkisessä Suomessa. Siitä syystä nykyinen mentaliteettini taitaakin olla "Kypärä päässä olet kuolematon", eikä sekään nyt taida ihan terve lähtökohta pyöräilemiseen olla. Bergenissä käytän aina kypärää, mutta täällä Montrealissa pyöräilin ilman kypärää olosuhteiden pakosta.

Hankintana riemukas sähköpyörä 

Viikon päästä pääsenkin jo käsiksi omaan pyörääni, jossa on tosin liian suuret vaihteet Bergenin maastoon. Jos olisi jonkinlaisia sponsorisuhteita, niin sähköpyörä voisi olla ensimmäinen testauskohteeni! Viime syksynä kävin eräässä Bergenin pyöräliikkeessä koittamassa sähköpyörää ja sillä ajaminen sai hymyn huulille niin hauskaa meno oli.

Nyt on kuitenkin lähdettävä Omnivore -ravintolaan syömään ja sen jälkeen Montrealin nykytaiteen museoon. Olen jo myöhässä...

Kommentit

Suositut tekstit